Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Havane Nocturne (Beryllium Erbium Brewery)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2014 12:24 pm    Onderwerp: Havane Nocturne (Beryllium Erbium Brewery) Reageer met quote

Een nomad brewer die in pure ThinkGeek stijl zijn bierfirma Beryllium Erbium noemt (*) en die bieren met Amerikaanse overdrevenheid volgooit met rare ingrediënten.
Een béétje beergeek kan zoiets toch niet laten liggen?

Gregory heeft dan wel geen eigen brouwerij maar brouwt wel zelf zijn eigen bieren, zij het dan in andersmans brouwerij. Deze Havane Nocturne komt uit de ketels van Brasserie de Bastogne, en is een imperial stout van 10% abv met, wis en waarempel, tabak erin. Leuk etiketje met Mendelejev-knipoog, en de niet mis te verstane specifiëring dat het hier om een Imperial Cigar Stout zou gaan.

Het openen voorspelt niet veel goeds want er komt amper een zucht van onder de capsule floepen. Bij't uitschenken wordt mijn vrees bevestigd: zo plat als de P-Magazine. Mits enige hulp van het hoogteverschil tussen glas en fles heb ik er nog een vermoeden van kraag op gekregen, maar dat brengt er uiteraard niet meer gas in. Bijzonder jammer en geen goed begin.

Het bier ruikt dik ok voor zijn stijl (Imperial Stout) maar tabak heb ik er niet in teruggevonden. Mijn vrouw, die over een kleiner doch beter reukorgaan beschikt dan ikzelf, herkende wel meteen de tabaksbladeren, al gewaagde ze al snel van "uitgebrande sigaar en as", dus zo héél erg kon ik me mijn eigen olfactorische tekortkomingen niet aantrekken. Donkere mouten vooral en romige chocolade.
Ook in de mond kon ik geen tabak terugvinden maar ik zeg er voor de volledigheid maar bij dat ik zelden of nooit op tabak loop te sjieken. Volle body, wat gezien het ontbreken van elke vorm van gas niet abnormaal te noemen is. Ik hoor hier en daar dat er ook piment zou inzitten en dat hij wat pikant zou zijn, maar ook hiervan heb ik niks gemerkt. Misschien zijn mijn verwachtigen inzake imperial stouts een beetje onrealistisch scheefgegroeid, maar als ik vond'm niet speciaal. Nu is een goeie imperial stout altijd een beetje feest, maar 't is jammer dat een bier dat zichzelf toch tracht te onderscheiden door ongewone ingrediënten te gebruiken, niet méér uitpakt met al dat speciaals.
Ik had me aan een groter wow-effekt verwacht, en bleef daardoor een beetje op mijn honger zitten. Gecombineerd met afwezige carbonatie maakt dit dat het bier wat mij betreft nét gebuisd is, voor zover er al een concours mee zou gemoeid zijn.

Ambitie heeft Gregory, maar misschien nog nét niet genoeg durf om écht te gaan knallen.

*) vooruit dan maar: eigenlijk had hij zijn zaak Beryllium Erbium Fluorine Iridium Manganese genoemd maar dan stond de geek-joke scheef.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2014 1:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nu een stuk of vier bieren van deze firma geproefd en ik kan niet zeggen dat ik van mijn sokken geblazen ben.

Deze stout valt nog wel mee, al is mijn smaakbeleving anders dan die van de nonkel. Ik vond hem net wat dunnetjes. En in de nasmaak proefde ik inderdaad wat chilli.

Maar zijn ipa's... Daar is ... ahum ... nog wat werk aan. Ik vind de citrus-toetsen erg artificieel. Kivola-achtig, zeg maar. Of Maes Radler-achtig

Met zo'n biernamen en zo'n etiketten verwacht ik meer. Veel meer. Misschien moet de brouwer eens overwegen om een paar bieren helemaal op punt te stellen vooraleer met een breder gamma naar buiten te komen. Leren stappen voor je wil lopen, quoi.
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2014 2:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Greg had vroeger Brasserie Fleurac in Frankrijk.
Maar is met een Belgische getrouwd en dus maar uitgeweken naar Belgie;
Creatief istem zeker Smile
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2014 9:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Ik vond hem net wat dunnetjes.

Kan zijn dat dat totaal gebrek aan carbonatie daar voor iets tussenzat bij mij.

Manuel schreef:
En in de nasmaak proefde ik inderdaad wat chilli.

Piment <> chili. Piment is één van die ingrediënten die maken dat pepernoten, peperkoek, pumpkin-pie etc, naar, wel, zichzelf smaken.

Manuel schreef:

Maar zijn ipa's... Daar is ... ahum ... nog wat werk aan. Ik vind de citrus-toetsen erg artificieel. Kivola-achtig, zeg maar. Of Maes Radler-achtig

Met zo'n biernamen en zo'n etiketten verwacht ik meer. Veel meer. Misschien moet de brouwer eens overwegen om een paar bieren helemaal op punt te stellen vooraleer met een breder gamma naar buiten te komen. Leren stappen voor je wil lopen, quoi.

Da's ongeveer wat ik ook gehoord had. Volgens wat ik her en der verneem ben ik met de beste begonnen, en ga ik bij 't openen van mijn flesje "Je brûle de desir" nogal verschieten.

Ik ben alvast argwanend want een chili porter waar ik gewoon los door't fleske kan kijken, dat is op zijn zachtst gezegd onorthodox.

More news when available.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2014 9:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je zei dat sommigen hem wat pikant vinden, vandaar mijn bevestiging dat ik chili proefde. Smile Die kwam trouwens steviger opzetten naarmate het bier opwarmde.

Die porter valt ook nog wel mee, vind ik. Al mocht hij ook wel meer body hebben. En de kleur is inderdaad aan de lichte kant.
KevDesmet

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2014 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Je zei dat sommigen hem wat pikant vinden, vandaar mijn bevestiging dat ik chili proefde. Smile Die kwam trouwens steviger opzetten naarmate het bier opwarmde.

Die porter valt ook nog wel mee, vind ik. Al mocht hij ook wel meer body hebben. En de kleur is inderdaad aan de lichte kant.

Dat er porter staat op het etiket is een misverstand tussen brouwer en drukker. Er had 'Amber' moeten staan..... Very Happy
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Aug 28, 2014 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

... dat moet dan wel een verschrikkelijk handschrift zijn... Smile
Anatole

BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2014 12:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er ondertussen 7 of 8 geproefd en enkel de barley wine kon me enigszins boeien.
Het is tof om vanalles te proberen en op de markt te brengen, maar als er geen enkele volledig geslaagd is zie ik het nut niet in.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: