Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Duvel Tripel Hop 2015 - Equinox (Moortgat)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 26, 2015 10:26 am    Onderwerp: Duvel Tripel Hop 2015 - Equinox (Moortgat) Reageer met quote

Pasen is bijna daar, en behalve ei-en-bunnyvormige confisserie betekent dat onvermijdelijk ook de (elk jaar nét iets meer gehypete) release van de Duvel Tripel Hop.

Dit jaar heeft vzw Moortgat er een schep Equinox aan toegevoegd, een nieuwe creatie (*) van the Hop Breeding Corporation, die eerder al Citra, Simcoe en Mosaic op de wereld loslieten.

*) want maak uzelf niks wijs: hop wordt gecreëerd. Geteeld en geselecteerd en gekweekt zoals een raspaard, Shi-tzu of Damascusroos.

Niet toevallig zijn alle drie de bovengenoemde hops ondertussen (terechte) vaste spelers in de brouwerswereld, en het is wellicht nog minder toevallig ook dat Moortgat eerder al twee van deze variëteiten in de Tripel Hop gebruikte. Je kan er natuurlijk als hopboer maar wel bij varen als je jaar na jaar je nieuwe hit mag lanceren via een gevestigde waarde als Duvel.

Alleen is dit jaar die gevestigde waarde een dud van formaat.

Ik heb 't wellicht al eerder gezegd, maar eigenlijk leent Duvel zich niet voor overdreven dryhopping met Amerikaanse inslag. Net zoals hij eigenlijk amper begeleidend voedsel verdraagt, zo wordt ook hier de balans (*) danig door de extra hop verstoord.

*) ik kan er niet aan doen maar telkens ik het woord "balans" hoor in een bierige context krijg ik JefVanDenSteenitis en moet ik me inhouden om biergewijs niet te gaan Amerikabashen en de gehele Joewezzovveej tot een barre bierwoestenij te herleiden, maar goed: Duvel is normaal dus een zodanig gebalanceerd bier dat het wat mij betreft omvalt zodra je er iets anders bijzet.

Volgens wat ik (zowel op't etiket als op Tinterwebsdinges) erover vind zou Equinox citrus moeten leveren (meer bepaald pompelmoes (*) en limoen), alsook appel, papaya en groene peper.

*) funny aside: onze noorderburen vinden het woord "pompelmoes" even grappig als wij hun foutieve gebruik van het woord "poepen". Grapefruit dus. Even if they look nothing like grapes.

Wat ik echter in mijn glas aantref is een rommeltje. Vanalles en nog wat tegelijk, waarin ik wellicht alle bovenstaande alusies zou kunnen terugvinden maar waar ik hopeloos in verdwaal. Een potpourri in de ergere zin van het woord omdat je er vanalles in tegenkomt maar finaal met een compleet gebombardeerde neus achterblijft. Tevens de eerste keer ook dat ik geneigd ben de immer elusieve engelstalige hopomschrijving "dank" te bezigen. En niet in de positieve zin, helaas. Alsof iemand een joint opsteekt maar er in een wollige canabiswaas ook een handvol hop-potpourri heeft doorgedraaid. Met citrus, ja, en wellicht op peperige papaya. Dat wel.

En ook in de smaak komt de Equinox overvloedig, overmatig, overbodig het hele bier inpalmen. Ik heb eerder al proevers over "zeepachtigheid" horen mompelen, en hoewel ik snap wat ze bedoelen, krijg ik ook hier een enorm wietpasgevoel bij. Alsof diezelfde pothead zijn Afghaanse bazuin in mijn Duvel heeft afgetitst.

Gecombineerd met de carbonatie-signatuur die Duvel eigen is (véél, véél, véééél bubbels, en dus ook de daaruit resulterende canabisboeren (*) ) en de teleurstellende en voor Duvel a-typisch instortende schuimkraag, levert dit een bier op dat ik gewoonweg niet naar binnen kreeg. Wat mij betreft kan een hoppig bier niet hoppig genoeg zijn, maar in't geval van Duvel word ik almaar meer overtuigd dat z'er gewoon beter afblijven en die Tripel Hop gekte beter stilaan stopzetten.

*) Niet die van "If joe not goestink, joe kip it in de plants." maar die van "burp ik hoop dat hier geen flikken rondlopen".

Uit zijn Duvel-context getrokken kan ik me voorstellen dat je met Equinox wel lollige (zij het behoorlijk polariserende) bieren kan brouwen. Als je'm domweg bovenop een Saaz en een Styrian gaat gooien doe je echter niemand plezier mee.

Ook mijn gootsteen niet, maar die moet slikken wat ik er ingiet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 26, 2015 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend stuk proza. Maar met een eigenaardige uitwerking. Nu wil ik die nieuwe Duvel stante pede proberen. Als ik het goed begrijp, kan ik daarbij bij wijze van achtergrondmuziek best voor een schijf van The Doors, Bob Marley of Cypress Hill kiezen?
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Mrt 26, 2015 3:12 pm    Onderwerp: Re: Duvel Tripel Hop 2015 - Equinox (Moortgat) Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Net zoals hij eigenlijk amper begeleidend voedsel verdraagt, zo wordt ook hier de balans (*) danig door de extra hop verstoord.

Ik vind Duvel nochtans ernstig te doen met een steak-friet combinatie. En al zeker als de steak rijkelijk is overgoten met een vettige saus, bij voorkeur Bearnaise. Het feit dat ik wel eens steak-bearnaise met friet durf steken in een Vlaamse taverne, en dat de politiek correcte bierkeuze zich aldaar meestal beperkt tot Duvel, heeft zeker geholpen bij het totstandkomen van deze specifieke foodpairing, maar toch, ze werkt.

De Tripel hops laat ik al een tijdje aan me voorbijgaan (Lees: ik heb me ooit serieus miskocht aan reeks I ).
Naar boven
Kwak
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 3:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Na deze poetische woorden kijk ik helemaal uit naar deze Duvel Wink
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2015 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, ik heb hem gisteren dus geproefd.

De geur geeft overduidelijk een karrenvracht pompelmoes en citroen/limoen.

Mijn smaakbeleving valt zowat in drie stappen onder te verdelen:
- schok, lichte aversie
- gewenning
- begrip, enige mate van genot

Bij de eerste slok is de verrassing vrij groot. Eerst detecteer ik in de verte iets licht chemisch, maar die indruk verdwijnt vrij snel. De nieuwe hop blijkt bij de volgende slokken een complex bloemeke te zijn. De pompelmoes is aanwezig, maar niet overweldigend. Ik vind vooral de pepertoetsen en het grassige aspect opvallend. Hierdoor doet deze Duvel me een beetje denken aan bieren die met verse hop gebrouwen zijn, zoals de Single Green Hop van De Plukker. De droge, vrij bittere afdronk maakt hem na de gewenningsfase best drinkbaar.

Is deze gust nu een fantastisch bier? Bwa nee. Ik zal er geen bakske van inslaan. Maar na wat moeite begon ik hem wel te appreciëren. De Tripel Hop-serie zorgt vooral voor interessante proefervaringen. Doordat ze op zo’n overbekend bier gebaseerd is, geeft de reeks immers een goed inzicht in de typische eigenschappen van de verschillende ‘gasthoppen’.
De Joe
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 5:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toen toen de nieuwe tripel hop 2015 voor het eerst proefde dacht ik bij de eerste slok spontaan aan het woord 'limonade'
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 7:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind hem meer dan ok. Op een zonnig terras zie ik mij hem wel te bestellen.
Ik vond de versies van 2013 en 2014 wat braver.
De 2015 is een stevige citrus - pompelmoes - kick. Als je er op let ook wel wat peper...

Wat mij enorm opvalt is dat de meer ervaren bierproevers nogal kritisch zijn. In 2012 waren velen heel enthousiast om de citrushoppen te mogen verwelkomen op de schappen van de gewone drankenhandel en de warenhuizen. Maar sindsdien zijn de meer ervaren bierproevers om de oren geslagen met citrus. Het wordt misschien wat veel en dus is de Duvel Tripel Hop 2015 niet meer zo "verfrissend".
Ik merk bij vrienden en kennissen die niet zo thuis zijn in de bierwereld dan weer het omgekeerde. In 2012 schrokken ze zich rot bij die citrus-aroma's met enige afkeer tot gevolg. Intussen zijn ook zij wat meer gewend en schijnt de Tripel Hop 2015 hen toch te bevallen.

Nog een laatste opmerking: Het is mij opgevallen dat voor de lancering van de Tripel Hop 2015 overal ineens weer de versies van 2013 en 2014 opdoken. Overschotje?
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind hem ook wel meer dan OK. De 2015 zal de eerste versie zijn waarvan ik ooit een tweede van ga bestellen op café. Ik moet wel toegeven dat ik natuurlijk een citrus-hophead ben Smile Een afwijking die ik de USA heb opgelopen en waarvan ik maar niet afgeraak.
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik van mijn kant was in mijn kinderjaren verzot op limonade maar ben het beu geraakt. Ik begrijp best wat De Joe zegt.
Naar boven
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2015 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Prima geur, smaak: geiten-wollen-sokken. MUF!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: