Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Poll: Wat is jouw favoriete Belgisch Trappistenbier ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Wat is je favoriete Trappistenbier?
Achel Extra
0%
 0%  [ 0 ]
Achel Blond 8%
0%
 0%  [ 0 ]
Achel Bruin 8%
2%
 2%  [ 1 ]
Orval
28%
 28%  [ 10 ]
Rochefort 6
0%
 0%  [ 0 ]
Rochefort 8
5%
 5%  [ 2 ]
Rochefort 10
22%
 22%  [ 8 ]
Chimay Triple
8%
 8%  [ 3 ]
Chimay Rouge
0%
 0%  [ 0 ]
Chimay Bleu
2%
 2%  [ 1 ]
Westmalle Dubbel
0%
 0%  [ 0 ]
Westmalle Tripel
14%
 14%  [ 5 ]
Westvleteren 6 blond
0%
 0%  [ 0 ]
Westvleteren 8
0%
 0%  [ 0 ]
Westvleteren 12
14%
 14%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 35

Auteur Bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2006 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb eerlijk gezegd een hekel aan "Witte Trappist", maar voor de liefhebbers: ook te krijgen bij Dranken Geers in Oostakker bij Gent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2006 4:13 pm    Onderwerp: Re: (Belgische) trappist Reageer met quote

Mark schreef:
TreinJan schreef:
De meest interessante bieren van La Trappe zijn zelden of nooit in België verkrijgbaar: het witbier

Voor de liefhebbers: Den Hulst in Blauberg (bij Herselt in de provincie Antwerpen) heeft dit bier op de kaart staan.

Ik dacht in huisbrouwerij DOMUS in Leuven ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hans
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2006 4:58 pm    Onderwerp: Re: (Belgische) trappist Reageer met quote

Calimero schreef:
Ik heb eerlijk gezegd een hekel aan "Witte Trappist"
Mij valt die heel goed mee. Maar ik ben dan ook een uitgesproken liefhebber van witbier, zowel van de Belgische als van de Duitse stijl, misschien dat het daaraan ligt. Wat mij betreft is de Witte Trappist een welkome aanvulling op het bestaande aanbod. Sterker nog, ik zou het toejuichen als er nog meer buitenlandse Trappistenabdijen, bijvoorbeeld in Duitsland of Noord-Frankrijk, hun eigen Trappistenbier gingen brouwen. Leve de diversiteit.

Linty schreef:
Ik dacht in huisbrouwerij DOMUS in Leuven ook.
Klopt. In Leuven zijn verder ook enkele La Trappe-bieren in De Wiering te krijgen, maar uitgerekend de Witte Trappist is daar niet bij, geloof ik.

/Hans
Naar boven
Kerbesia
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 11:04 am    Onderwerp: Re: (Belgische) trappist Reageer met quote

Hans schreef:
Sterker nog, ik zou het toejuichen als er nog meer buitenlandse Trappistenabdijen, bijvoorbeeld in Duitsland of Noord-Frankrijk, hun eigen Trappistenbier gingen brouwen. Leve de diversiteit.

/Hans

Euh, Hans,
dat zal moeilijk gaan hé, de enige buitenlandse trappistenabdij is die van La Trappe in Nederland. In Duitsland en Frankrijk (en nog in tal van andere landen) zijn er nog wel abdijen maar niet van de trappistenorde als ik me niet vergis. Als ik me wel vergis brouwen ze in ieder geval geen bier!

J.
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 11:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de geestelijk geïnteresseerden: op de website van de OCSO (Ordre Cistercien de la Stricte Observance) vind je een lijst van alle trappistenabdijen in de wereld. De "mannelijke" afdeling staat op http://www.ocso.org/HTM/net/drcty_m.htm
We zien daar ondermeer de 6 brouwende Belgische en de brouwende Nederlandse trappisten; of er bij de andere abdijen wordt gebrouwen, daar heb ik absoluut geen enkel idee van - waarschijnlijk niet hé...

Voor de toeristisch geïnteresseerden en volledig off topic: in Noord-Engeland zijn er enkele prachtige ruïnes van Cistercienzer-adbijen (Rievaulx in Yorkshire bijvoorbeeld), maar die zijn ontbonden (Henry VIII) en behoorden misschien niet tot de strikte orde van Trappisten. Gebrouwen werd er in elk geval wél, net zoals in elke abdij van gelijk welke orde. Wegens het grote gebrek aan hygiëne in de middeleeuwen was bier (wegens het koken) één van de weinige 'veilige' en ziektekiemvrije dranken. Maar bon, in de middeleeuwen bestond er nog geen biervereniging natuurlijk... Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Kerbesia
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 12:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wow, 102 stuks. Dat had ik blijkbaar een beetje onderschat (nu ja, m'n religieuze kennis kent z'n grenzen), bijna moeilijk te geloven dat er slechts in 7 gebrouwen wordt. Of zouden de trappisten zoals wij ze kennen toch nog ergens een afscheuring van zijn?

In ieder geval een leuk weetje!

En als ik ook even off topoic mag gaan, heb je geen site van die ruïnes? Als fietstoerist interesseert me dat wel. (desnoods via pm)

J.
Naar boven
Hans
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 1:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kerbesia schreef:
Wow, 102 stuks. Dat had ik blijkbaar een beetje onderschat (nu ja, m'n religieuze kennis kent z'n grenzen), bijna moeilijk te geloven dat er slechts in 7 gebrouwen wordt. Of zouden de trappisten zoals wij ze kennen toch nog ergens een afscheuring van zijn?
Ik wist uit het blote hoofd dat er in het buitenland nog meer trappistenabdijen waren, o.a. in de zuidelijke, katholieke provincies van Nederland, maar dat het er in totaal maar liefst 102 zijn is ook voor mij een verrassing. Waarschijnlijk zullen veel daarvan zeer kleine en vergrijsde congregaties zijn en een aantal bevindt zich ook in landen en/of regio's zonder sterke bierbrouwerstradities. Maar theoretisch bestaat in ieder geval de mogelijkheid dat er nog meer abdijen tot de Internationale Trappistenvereniging toetreden en met authentiek trappistenbier op de markt komen.

/Hans

Laatst aangepast door Hans op Zo Dec 09, 2007 2:41 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn vrij recent pogingen geweest om in de VSA echt trappistenbier te brouwen.
Dit stuitte op zeer hevig verzet bij andere trappistenkloosters en katholieke verenigingen, die er als de dood voor waren door de oerconservatieve "moral majority" over één kam geschoren te worden met de "liberale" verdedigers van alcohol, marihuana etc.
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 1:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kerbesia schreef:
En als ik ook even off topoic mag gaan, heb je geen site van die ruïnes? Als fietstoerist interesseert me dat wel. (desnoods via pm)

'k Zal je even PM'en!
Naar boven
Steven
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 1:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
een aantal bevinden zich ook in landen en/of regio's zonder sterke bierbrouwerstradities

Het is ook zo dat de Trappisten, naast water en (karne)melk, alleen de drank van de streek mogen drinken. Trappistenkloosters ten zuiden van ons land zullen dus geen bier maken, wel wijn of cider, ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 2:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Steven schreef:
Het is ook zo dat de Trappisten, naast water en (karne)melk, alleen de drank van de streek mogen drinken. Trappistenkloosters ten zuiden van ons land zullen dus geen bier maken, wel wijn of cider, ...

Er zijn er ook enkele in Ierland. Zouden die dan whiskey mogen drinken? dronken
Naar boven
TreinJan
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 31, 2006 7:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn inderdaad verder geen brouwende trappisten (of trappistinnen).
Alcoholhoudende dranken worden echter wel geproduceerd.
Er zijn kloosters die wijngaarden hebben (in ieder geval 1 in Spanje en 1 in Oostenrijk), en in diverse kloosters worden likeuren gemaakt.
De abdij van Koningshoeven stookt van een van zijn bieren trouwens ook een bierlikeur.
Op de Trappistenfeesten in Niel waren twee wijnen te proeven, en enkele likeuren te koop. Ik heb een fles gekocht van een likeur of kruidenbitter van de abdij Mariawald, Heimbach (Eifel).

Jan
elpres
ZBF Festivalteam
ZBF Festivalteam

BerichtGeplaatst: Ma Jan 01, 2007 11:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad zo zij er nog een aantal andere producten die zich, 'trappist' mogen noemen.
Opgelegde champignons bv. of likeuren (uit Duitsland).
De trappisten hebben eigenlijk niets met bier te maken, alleen hier in onze regio voorzien ze zo in hun levens (algemeen) onderhoud.

'Ora et labora'

Prettig nieuwjaar allemaal,

Tommy
Naar boven
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jan 02, 2007 10:06 am    Onderwerp: Trappist = gezond Reageer met quote

Vorige week tussen de feestdagen in stond een artikel in Het Laatste Nieuws (normaal lees ik voornamelijk Het Nieuwsblad, maar was daar in de Haute Savoie niet beschikaar)
stond een nuttig artikel over de soorten dranken waar je een kater of net niet van krijgt . . .

Over Trappist stond het volgende:
200 calorieën per glas.
Het bevat slechts een twintigste van de ADH ijzer voor een vrouw en een tiende voor een man.
Het is wel zo dat een dagelijkse trappist het risico op bloedklonters en hartaanvallen vermindert, ...
Meerdere onderzoeken hebben aangetonnd dat het gehalte aan 'goede'HDL-cholesterol bij een latige consumptie zal stijgen
terwijl het gehalte aan 'slechte' LDL cholesterol afneemt.
Eén glas per dag is voldoende.

Het blijkt ook gezonder dan Champagne wat men er ook van mag beweren !

met biergroeten
Geroen.
Méér weten ?: http://www.wbf.be
of facebookpagina van Waregemse Bierfanaten
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Feb 20, 2016 1:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Shot naar boven.
Dit oude topic zou eens nieuw leven mogen worden ingeblazen, vooral aangezien er sinds 2007 wel wat veranderd is in het trappistenbierlandschap: La Trappe Q Oak Aged, Stift Engelszell, Zundert, Spencer, Tre Fontante.
Bovendien is het aantal bezoekers op deze site ook gestegen.
Misschien tijd om eens een nieuwe poll te lanceren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: